نمایش نمایش

شناسه : 16656403
استاندار عالی‌ترین مقام مسئول دولتی در هر استان؛


علی‌رغم اهمیت و تاکیدات زیادی در این خصوص متاسفانه در انتخاب استانداران و فرمانداران ملاحظات اقتصادی فرهنگی اجتماعی وجود ندارد و علیرغم شعار دولتمردان مبنی بر نگاه اعتدال و فراجناحی صرفا ملاحظات سیاسی و همراهی با جریان خاص سیاسی در انتخاب استانداران نقش داشته و در اغلب موارد به تجربه، صلاحیت و توانمندی‌های فرد در زمینه‌های مختلف کمتر توجه شده است.

آوای‌اقتصاد، مهمترین و اساسی‌ترین شاخص‌های انتخاب مسئولان برای تکیه بر منصب‌های دولتی تخصص و بنیه قوی علمی و اجرایی است. به عبارتی باید مسئولان از جمله افراد با کفایت و شجاعی باشند که بتوانند در رویارویی با مشکلات از تجربه، تخصص و قدرت خود استفاده کنند.

مهم این است که یک مسئول بتواند مسائل، هداف و نیازهای مردم را به خوبی بفهمد و برای تحقق آنها کار کند. در این راستا باید در انتخاب افراد برای مسئولیت‌های محوله دقت لازم را داشت، زیرا مسئولان برای مردم به عنوان نماینده دولت شناخته می‌شوند و عملکرد مثبت و یا منفی آن‌ها به دولت برمی‌گردد.

مهمترین و شاخص‌ترین نماینده دولت در هر استانی، استاندار آن است که در قلمرو مأموریت خویش به عنوان نماینده عالی دولت، محسوب می شوند و انتخاب آن اهمیت بالایی برخورداراست و با توجه به اهمیت و حساسیت استاندار در هر استانی لازم است  این انتخاب  با توجه به موقعیت و وضعیت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی هر استانی صورت گیرد.

فرد منتخب در منصب استانداری باید علاوه بر توانمندی‌های شخصی، قدرت تعامل و هماهنگی با شخصیت‌های استانی از تخصص و تجربه کافی برخوردار باشند و مسائل بومی هر استان را بخوبی بشناسند، زیرا که این امر می‌تواند رفع مشکلات منطقه‌ای را تسریع کند.

علی‌رغم اهمیت و تاکیدات زیادی در این خصوص متاسفانه در انتخاب استانداران و فرمانداران ملاحظات اقتصادی فرهنگی اجتماعی وجود ندارد و علیرغم شعار دولتمردان مبنی بر نگاه اعتدال و فراجناحی صرفا ملاحظات سیاسی و همراهی با جریان خاص سیاسی در انتخاب استانداران نقش داشته و در اغلب موارد به تجربه، صلاحیت و توانمندی‌های فرد در زمینه‌های مختلف کمتر توجه شده است.

مطمئنا استاندارانی که بر اوضاع اقتصادی، سیاسی و فرهنگی استان تسلط لازم را نداشته و براساس سلایق شخصی و سیاسی انتخاب شوند،  توانایی حل مشکلات استان و توسعه آن را نداشته و استان را دچار مشکلات متعددی می‌کند و مسبب عقب افتادگی استان نیز خواهد شد و استانداران و فرماندارانی که بر اوضاع همه جانبه شهر و استان خود اشرافیت نسبی داشته باشند اثرات مثبتی برای شهر و استان خود به دنبال خواهند داشت.

لازمه حل مشکلات مردم حضور در بین مردم است ولی متاسفانه  در استان یزد کمتر شاهد این قضیه هستیم و بیشتر انجام امور به صورت ستادی است و حضور ایشان بیشتر در تهران سپری می‌شود و کمتر شاهد حضور مدیر ارشد استان در بین مردم هستیم.

انجام فعالیت‌های عمرانی و اقتصادی نیز به عنوان یکی دیگر از مسئولیت‌های استانداران و فرمانداران است که در استان یزد مانند سایر استان ها بقیه تحت شعاع موضوع مذاکرات قرار گرفته و اقدام خاصی نیز در این دو سال صورت نگرفته است. به عبارتی برداشتن تحریم‌ها و مذاکرات هسته‌ای در اولویت اول مسئولین کشوری و استانی قرار گرفته و همه کارها معطل نتیجه این مذاکرات بوده است و در نتیجه هیچ اقدام قابل توجهی در استان انجام نشده است.
وخامت اوضاع به حدی بود که رییس جمهور بعد از توافق هسته‌ای در جلسه‌ای که با استانداران داشتند صراحتاً اعلام کرد که دیگر بهانه‌ای برای عدم اجرای برنامه‌های عمرانی و اقتصادی نیست؛ حالا موقع کار است. شنیدن این سخنان از زبان رییس جمهر نشان دهنده آن است که خود رییس جمهور نیز نسبت به عملکرد استانداران خود راضی نیست، در واقع آن چه از شعارهای این دولت انتظار می‌رفت برآورده نشده است.

در استان یزد چه پروژهایی عمرانی در این دو سال داشته‌ایم؟ عملکرد استانداری در این دو سال در مقایسه با اقداماتی که در گذشته انجام شده است چگونه بوده است؟ مسئولین مربوطه بیایند و گزارش بدهند.

در حوزه اقتصادی، عمرانی، سرمایه گذاری، جذب سرمایه، امکانات و بودجه مسئولین چه اقدام موثر و چشمگیری در این دو سال داشته‌اند که به عنوان کارنامه مسئولان اجرایی استان ارائه شود؟






جدیدترین ها جدیدترین ها