نمایش نمایش

شناسه : 16698904
یادداشت


صنعت خودر سازی با گذشت بیش از چهار ماه از کمپین نخریدن خودرو صفر بالاخره با اعطای وام 25 میلیونی به عمر چالش بزرگ این صنعت خاتمه داد. اما مشکلات دیگر همچنان باقی است.

  آوای اقتصاد؛ صنعت خودرو سازی کشور به عنوان دومین صنعت کشور در حالی با نارضایتی عمومی و درنتیجه کمپین نخریدن خودرو مواجه شد که 74.5 درصد نرخ رشد تولید را تجربه می کرد.

این کمپین به کیفت پایین و افزایش قیمت خودروهای داخلی و عدم حمایت مصرف کنندگان معترض بود. کمپینی که بعضی آن را سوء استفاده واردکنندگان و برخی آن را یک حرکت ملی و برخی هم مانند نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت آن را خیانت به کشور می دانستند.

مدیر عامل ایران خودرو در پاسخ به این پرسش که "آیا با توجه به کمپین خریدن خودرو صفر ممنوع، امکان دارد قیمت خودرو را کمی کاهش دهید؟" گفت: به هیچ عنوان قیمت خودرو را کاهش نمی‌دهیم. شما توجه کنید قیمت کدام کالا در این چند سال اخیر کاهش یافته است؟

بعد از گذشت چند هفته دیگر از آغاز کمپین همه چیز عوض شد و مدیرعامل ایران خودرو و سایپا هر دو از مردم عذر خواهی کردند و قول ارتقای کیفی خودروهای تولیدی را دادند.

در هر صورت این کمپپین توانست بازار خودرو را متشنج کند و طرح خروج از رکود دولت را تحت تاثیر قرار دهد.

دولت نیز با اعطای وام 25 میلیونی با نرخ سود 16 درصد و بازپرداخت 7 ساله برای شکست این کمپین کمر همت بست. به طوری که خسرو تاج سخنگو و قائم‌مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری  دوشنبه 18 آبان ماه به بررسی طرح خرید اقساطی خودرو و کالا پرداخت و گفت: در روز نخست فروش خودرو در قالب طرح تحریک تقاضا و اعطای تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی، مردم استقبال خوبی از این طرح داشتند.

وی با اعلام اینکه تا ساعت ۲۰ دوشنبه، ۱۲ هزار دستگاه خودرو از محصولات سایپا و ایران خودرو به فروش رسید، اظهارداشت: آن دسته از افرادی که در ارائه چک به نمایندگی مجاز مشکل دارند، می‌توانند از سفته استفاده کنند.

این حرکت که به قول خودروسازان باعث ورشکستگی بخش عمده ای از قطعه سازان و بی کاری عده ی زیادی از کارکنان صنعت خودرو سازی، تجمع کارگران بخش خودرو سازی در مقابل مجلس، سود 28 درصدی تسهیلات خودرو در نهایت منجر به عدم تمایل مردم به خرید خودرو صفر شد اینک با این راه کار دولت در حال شکست است.

حال باید دید که آیا خودرو سازان با شنیدن فریاد مردم آیا در راه افزایش کیفیت و کاهش قیمت خودرو گام بر می دارند یا مانند قبل فقط با وعده هایی توخالی دل مردم ناراضی را خوش می کنند.

اما نباید از ذکر این نکته غافل شد که تعلق این وام بر خرید خودروهای چینی در تضاد با اقتصاد مقاومتی و خیانت به کشور است. 

نباید غافل شد که چرا درایرانی که ازدواج یک فریضه است، کمپین عظیمی به نام نخریدن خودرو صفر تشکیل می شود و وام 25 میلیونی به آن تعلق می گیرد در حالی که خزانه بانک ها برای افزایش وام ازدواج خالی است و جوانان، آمال و آرزو های ازدواج به موقع و همراه با شور جوانی خود را دفن می کنند.

نباید غافل شد که چرا با توجه به تعطیلی تعداد زیادی از بنگاه های تولیدی در داخل کشور چنین وامی برای حمایت از تولیدات جوانان مومن تعلق نمی گیرد.

نباید غافل شد که چرا بسته حمایتی دولت برای خروج از رکود تنها به صنعت خودرو سازی و لوازم خانگی تعلق می گیرد آیا صنایع دیگر گناهی مرتکب شده اند.

نباید غافل شد که چرا چنین وامی برای رشد علمی کشور و حمایت از تولید علم صورت نمی گیرد. به راستی آیا باید از کنار این مشکلات به راحتی گذشت. آیا دولت در حل این معظلات اجتماعی دچار تساهل و تسامح نشده است.

انتهای پیام/

نویسنده: عقیل ملایی                                                                                      






اعظم
عالی بود.بیشتر ب این مشکلات اهمیت بدین .تبیلیغاتتونم بیشتر کنید....
0 (0 آرا)
پست شده در ۱۳۹۴/۰۸/۲۳ ۲۲:۴۴

جدیدترین ها جدیدترین ها